به قلم :   parse        30 / 5 / 1392   

http://tamadonema.ir/wp-content/uploads/2013/02/shahrs3.jpg

شهر سوخته اما پیشرفته

اسکلت کامل پیدا شده از یک دختر 14 ساله که مورد جراحی مغز قرار گرفته است ... چهره این دختر توسط اندام شناسان باستان شناسان در تصویر فوق باز سازی شده است .

یکی شگفت‌انگیزترین یافته‌‌های این شهر، پیدایی نشانه‌های کهن‌ترین جراحی مغز درشهر سوخته است. جمجمه‌ای از دختر دوازده یا سیزده ساله که در 4800 سالپیش، پزشکان آن دیار برای درمان بیماری هیدروسفالی (جمع شدن مایع درجمجمه) بخشی از استخوان جمجمه او را برداشته و جراحی کردند که مدت‌ها بعد از این عمل زنده مانده است.

این بسیار شگفت آور است که نیاکان ما اولین و تنها انسانهایی در آن زمان بودند که موفق به انجام عمل جراحی شده و مهم تر از آن تا حدودی موفق هم بوده اند.

برای نخستین بار در شهر سوخته یک چشم مصنویی متعلق به 4800 سال پیش  کشف شد. این چشم مصنویی متعلق به زنی 25 تا 30 ساله بوده که در یکی از گورهای شهر سوخته مدفون شده بوده است . همان طور که می بینید چشم مصنویی روی جمجمه این زن دیده می شود.

مطالعات اوليه نشان داده اند که چشم چپ زن تنومند مدفون در قبر شماره 6705 مصنوعي بودهاست . همين مطالعات نشان مي دهند که زير طاق ابروي زن مذکور آثار آبسه ديده مي شود. به علت طول زمان زيادي که بخش زيرين اين چشم مصنوعي با پلک چشم در تماس بوده است آثار ارگانيکي پلک چشم نيز در روي آن مشهوداست . جنس و ماده اي که چشم مذکور با آن ساخته شده است هنوز به دقت روشن نشده و تشخيص آن به آزمايشهاي بعدي موکول شده است اما به نظر مي رسد که چشم مزبور از جنس قير طبيعي که با نوعي چربي جانوري مخلوط شده است ساخته شده است .

با تشکر از تمدن ما /



نظرات شما عزیزان:

فريناز
ساعت21:50---25 مرداد 1392
اين مطلب را شنيده بودم اما نه با اين دقت.ممنون از شما

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها پارسه: شهر سوخته, جراحی مغز, چشم مصنوعی,